måndag 28 oktober 2013

Helg i huvudsta'n

Förutom det ändlösa arbetet med att packa upp kartonger och försöka komma på var de olika omöjliga möblerna som följde med huset vi hyr ska stå, åkte vi och tittade på ännu en av de platser där Livingstone och Stanley förevigats tillsammans, denna gång med en sten i Mugere, 12 km söder om staden. Som bekant träffades de ursprungligen i Ujiji, Tanzania, och paddlade sedan med kanot norrut längs Tanganyikasjöns kust.



Till minne av att Stanley och Livingstone steg i land
 Kanske inte helt olikt hur det var för 150 år sedan när S och L var här, var vitingarna den största attraktionen. Särskilt intressant var Lilian för de många barn som samlades kring oss.

 De skrattar åt Lilian.
Lilian blev sex månader igår och hade dagen till ära en rosa klänning. Dessutom har hon fått börja att äta lite mat - första skeden var en puré på potatis och morot. Den gick ner med lite tvekan. Varannan vecka får hon en kvarts tablett Lariam, som förebygger malaria. De är tydligen (extremt, oerhört, bortom alla gränser) beska för späder man inte ut dem ordentligt och sköljer ner dem med stora mängder mjölk illa kvickt låter Lilian som om hon blivit stucken av en geting.
 
 Lilian i sin födelsedagsklänning. "Jag har ätit min puré - var är min tårta?"
 
I helgen såg jag en stor grön isnsekt ute på terassen. Insekter är inte min grej men jag vågade komma nära nog för att ta en bild. Det är en bönsyrsa, på tyska Gottesanbeterin ("som ber till Gud", ungefär) eftersom de har ett sätt att fälla ihop frambenen som i bön. På svenska handlar nog "bön" i bönsyrsa om grödan snarare om religionen. Tror jag.
 

Ber inte just nu trots att det faktiskt är söndag.
 
 
Det var någon som undrade hur man tar sig till Burundi och hur man förbereder sig. Från Stockholm är det enkelt - Air Brussels från Bromma, byte i Bryssel, mellanlandning i Nairobi - 7 på morgonen till 19 på kvällen, alldeles lagom. (Om man inte gör misstaget att ta Ethiopian som mellanlandar i Kairo, Addis Abeba och Nairobi - som att åka med en lokalbuss!). Jag har tagit alla möjliga vacciner - rabies, gula febern, mfl - det enda som verkligen "krävs" är gula febern, men ännu är det ingen som har kontrollerat det när jag har rest in i landet.
 

En korg full med mango som dunsat ner i trädgården över helgen. 
 

2 kommentarer:

  1. Finns det giftiga spindlar? Bönsyrsan så rolig ut men inte så farlig.

    SvaraRadera
  2. Vad bra med Mangp. Då får Lilian mangopuré precis som alla svenska bebisar :) Mangopuree på burk är ju alla bebisars favorit!

    SvaraRadera