måndag 14 oktober 2013

Ut ur dimmorna!

I tisdags flyttade vi in i det nya huset på 4 Mars Avenue. Nu håller vi på att vänja oss vid värmen (25-30 grader ungefär) och vid ljudet av mangos som dunsar i marken i trädgården under natten. Geckos kilar omkring i köket och i badrummen och jagar insekter. Lilian har ett eget rum och en säng med myggnät, där hon sover den utmattade afrikaupptäckarens djupa sömn i minst en kvart åt gången.

Lilian förevisar hur man sover i Afrika

Innan helgen drabbades jag av den värsta förkylning jag varit med om på många år. Ska man behöva vara förkyld i tropiska Afrika? Tydligen är det så, och jag var faktiskt så dålig att Stephan fick stanna hemma från jobbet i fredags på en kombinerad VAB/VAF (vård av barn/vård av fru). Jag besökte till och med den lokala belgiske läkaren - allvarligt talat, jag var så förkyld att jag inte ens orkade lyfta huvudet för att snyta mig - och han konstaterade att jo, du är förkyld och nej, du kommer inte att dö. Lite snopet konvalescerade jag över helgen och har precis frisknat till tillräckligt för att upptäcka att de flesta kartonger har packats upp och att solen skiner.
Terrassen på baksidan
Huset sett från baksidan
 
Huset framifrån
 
I den runda jordplätten till höger ska jag ha ett grönsaksland

2 kommentarer:

  1. Vilket lyxhus! Ser faktiskt jättefint ut! Trist (och jobbigt) med förkylningen, låter tokigt att bli så förkyld i Afrika som sagt. Här hemma håller jag på och tillvänjer mig vid helt andra temperaturer, sådär 8 plus kanske? Och allra värst en sol som visar sig allt färre timmar per dag. Hu! Kan du odla brysselkål i det där landet tror du? Eller det är kanske en sån där kålsort som vi får hållas med här i Skandinavien. Ni hålls med söta, saftiga färgglada frukter... Jag har i alla fall återupptäckt brysselkålen, gör det varje höst. Och roar mig med att gratinera den i ugnen i kombination med olika ostar. Nu hoppas jag att de sista långsamma timmarna av måndagen ska kila iväg likt en gecko längs golvet (eller väggen för den delen), så jag kan styra kosan mot snickerikursen. Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Å vilket hus! Jobbigt att vara förkyld. Jag fick värsta migränattacken idag. Var tvungen att åka hem från jobbet knapra starka huvudvärkspiller och ligga i mörkt rum. När jag vaknade efter 2 timmar hade det gått över. Då var det kul att se ett nytt inlägg på favvobloggen. Kram Åsa

    SvaraRadera